Eurostat duomenimis, Lietuvoje pastaraisiais metais mokymosi visą gyvenimą rodiklis (dalyvavimas mokymesi per paskutines 4 savaites) tarp 25-64 metų gyventojų svyravo tarp 5,2- 5,7 proc. (Europos Sąjungos vidurkis 2013 m. – 10,5 proc.). PIAAC tyrimų rezultatai kitose Europos Sąjungos šalyse, rodo, kad kas penkto suaugusiojo Europoje raštingumo lygis yra žemas, o matematiniai gebėjimai – menki, ir kad kas ketvirtas nesugeba tinkamai naudotis informacinėmis technologijomis. Panašias prielaidas apie nepakankamą bazinių kompetencijų lygį, remiantis tais rezultatais, galima daryti ir Lietuvoje. Tam, kad situacija keistųsi yra vykdomas projektas „Norvegijos patirties suaugusiųjų švietimo srityje diegimas Lietuvoje“, kuris, kaip tikimasi, duos teigiamų rezultatų ir mūsų krašto žmonėms.
Tad VšĮ Lazdijų švietimo centro metodininkės Edita Gudišauskienė Ir Jurgita Balevičiūtė buvo pakviestos dalyvauti kvalifikacijos kėlimo stažuotėje.Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centras, įgyvendindamas projektą „Norvegijos patirties suaugusiųjų švietimo srityje diegimas Lietuvoje“, projekto Nr. EEE- LT008-ŠMM- 01- K-01- 010, organizavo kvalifikacijos kėlimo stažuotę į Oslą(Norvegija). Šios stažuotės tikslas- susipažinti su neformalaus suaugusiųjų švietimo organizavimo sistema Norvegijoje. Buvo analizuojama Norvegijos suaugusiųjų švietimo patirtis, bazinių kompetencijų ugdymo planavimo ir įgyvendinimo ypatumai, taikomi finansavimo mechanizmai.
Projektas „Norvegijos patirties suaugusiųjų švietimo srityje diegimas Lietuvoje“ yra įgyvendinamas pagal 2009- 2014 Europos ekonominės erdvės(EEE) finansinio mechanizmo programą LT08 „EEEstipendijų programa“. Šio projekto partneris VOX yra norvegų agentūra, kuri atsakinga už mokymąsi visą gyvenimą. Ji pavaldi Norvegijos švietimo ir tyrimų ministerijai. Pagrindinis VOX tikslas yra remti žmonių aktyvų pilietiškumą, pagerinti įsidarbinimo galimybes ir paskatinti dalyvauti švietime. Projekto tikslas- didinti dalyvavimą mokymesi visą gyvenimą, tobulinant suaugusiųjų švietimo darbuotojų kompetencijas ir teikiant efektyvią pagalbą suaugusiųjų švietimo institucijoms.
Numatomi projekto rezultatai: surengtos dvi kvalifikacijos tobulinimo stažuotės į partnerio instituciją Norvegijoje; panaudojant Norvegijos gerąją patirtį parengta ir išleista „Praktinė andragogo knyga“ bei „Gerosios praktikos vadovas“, skirti suaugusiųjų bazinių kompetencijų plėtojimui Lietuvoje; inicijuotas metodinių priemonių pristatymas ir diegimas 4 probleminėse Lietuvos savivaldybėse; surengtas bendradarbiavimo seminaras, dalyvaujant Norvegijos partneriui, Lietuvoje. Taip pat projekte bus parengtos tolimesnio bendradarbiavimo ir dalijimosi patirtimi su Norvegijos partneriu VOX suaugusiųjų švietimo srityje gairės. Projekto veiklos sufokusuotos į mokymosi visą gyvenimą sistemos darbuotojų ir KPMPC darbuotojų kompetencijų ugdymą suaugusiųjų bazinių gebėjimų plėtojimo srityje, perimant Norvegijos patirtį. Projektas įgyvendinamas 2015 m. rugsėjo 30 d. – 2016 m. rugsėjo 30 d.
Stažuotės metu VšĮ Lazdijų švietimo centro metodininkės Edita Gudišauskienė ir Jurgita Balevičiūtė lankėsi VOX agentūroje, kurioje dirba per 100 darbuotojų. VOX veiklos kryptys yra suaugusiųjų bazinių kompetencijų ugdymas (skaitymas, rašymas, skaičiavimas, kuriam priskiriama ir finansinis raštingumas), karjeros konsultavimas, tyrimai, neformaliu ir savaiminiu būdu įgytų kompetencijų pripažinimas ir kt. Nors stažuotė buvo gana trumpa, truko vos trejetą dienų, bet pakalbinta Lazdijų švietimo centro metodininkė Jurgita Balevičiūtė sakė, kad stažuotė, beabejonės, paliko gilų įspūdį, buvo itin intensyvi, pilna susitikimų, suteikė daug informacijos, galimybių labiau ir išsamiau įsigilinti į norvegų patirtį neformalaus suaugusiųjų švietimo organizavimo sistemoje ir, žinoma, pasidairius svečioje šalyje, atsirado dar daugiau užsidegimo, noro ir savame rajone pritaikyti,įdiegti norvegų pasiekimus šioje srityje, perimti jų gerąją patirtį. „Buvo dalinamasi sukaupta ilgamete patirtimi apie suaugusiųjų bazinių kompetencijų plėtrą Norvegijojoje, kalbėta apie taikomas metodikas ir finansavimo shemas, atkreiptas dėmesys į įgyvendinimo ypatumus,“,- sakė Lazdijų švietimo centro metodininkė J.Balevičiūtė. Darbuotojos laiko veltui neleido, tad dabar itin džiaugiasi stažuotėje išgirsta informacija, gauta medžiaga, o ir viskas pamatyta savomis akimis. Ne veltui lietuvių liaudies išmintis byloja, kad geriau vieną kartą pamatyti negu šimtą kartų išgirsti. Juolab, kad stažuotė išties buvusi ir įdomi, ir prasminga, ir naudinga. „Gyvenome pačiame Osle,tad, žinoma, pasižvalgėme ir po miestą, bet didžiausias dėmesys buvo skiriamas susitikimams“,- sakė Lazdijų švietimo centro metodininkė J.Balevičiūtė, kuri dar ir šiandien dėlioja visą iš stažuotės parsivežtą medžiagą apie Norvegijos neformalią suaugusiųjų švietimo organizavimo sistemą. Dažnai atrodo, kad suaugęs žmogus- ir mokyklą baigęs, ir skaityti moka, bet skaito tekstą ir jo nesupranta, skaičiuoti pinigus moka, sugeba, bet be socialinių darbuotojų pagalbos nesusiplanuoja savo mėnesio biudžeto. „Tai jau bazinių kompetencijų trūkumas.Viena vertus, tokių žmonių gal nėra daug, bet, kita vertus, jų gali būti ir nemažai. Juk žmogui reikia mokytis nuolat, tobulėti, žengti koja kojon su laiku, susipažinti su naujomis technologijomis, o jeigu mokykla baigta prieš 50 metų ir daugiau nesimokyta, nesidomėta, tai natūralu ir elementaru, kad kai kurių žinių ima trūkti. Juk viskas juda labai sparčiai, tad ir pačiam žmogui reikia daug kuo domėtis, nuolat mokytis“,- sakė metodininkė J.Balevičiūtė.
Tikimasi, kad projekto veiklos turės teigiamos įtakos: sustiprės suaugusiųjų švietimo institucijų atstovų gebėjimai efektyviau dirbti suaugusiųjų bazinių kompetencių plėtojimo srityje, bus sėkmingai diegiama efektyvi VOX darbo patirtis šioje srityje, gerės bazinių kompencijų mokymo kokybė, didės norinčių mokytis skaičius. O ir mūsų rajono žmonėms bus apčiuopiama nauda.
Dineta Babarskienė